Sending

Cum functioneaza instalatia de aer conditionat auto ?

Acesta este e o intrebare pe care si-o pun de multe ori multi soferi. Inainte de a vorbi de modul in care functioneaza azi un sistem modern de climatizare auto, sa privim putin in trecut. Nu stiu cati dintre voi stiti, dar prima masina cu instalatie de aer conditionat a aparut in 1939 si s-a vandut in acea perioada cu echivalentul de azi al sumei de 40.000 de dolari. Evident ca astazi modelul este evaluat la cateva sute de mii de euro, iar una intretinuta exemplar poate ajunge chiar la un milion de euro.

Cum functioneaza instalatia de aer conditionat auto 1

 

Automobilul a fost un prototip pentru vremea lui si se numea Packard Super Eight. Prima oara a fost prezentat publicului la 8 iulie 1939 la Chicago in statul Illinois. Unitatea principală care controla aerul condiţionat, era localizată în spatele banchetei şi ocupa mult spaţiu, acesta fiind un mare dezavantaj. Capacitatea unităţii de aer condiţionat era echivalentă cu 1.5 tone de gheaţă în 24 de ore, atunci când maşina era condusă la viteza de autostradă.

Freonul – Un agent de refrigerare versatil

Astazi sistemele moderne ocupa mult mai putin spatiu iar agentul de refrigerare, freonul, este mult mai usor de depozitat. Astazi, unitatile moderne de pe automobilele premium monitorizeaza si regleaza temperatura aerului printr-un termostat, iar sistemul contine si un filtru ce indeparteaza particulele aeriene daunatoare din circulatia aerului. Intrucat temperatura este o componenta cheie a umiditatii relative, reducerea temperaturii a unui volum de aer umed cauzeaza eliberarea unei portiuni din umezeala acestuia.

Cum functioneaza instalatia de aer conditionat auto 2

In principiu, orice instalatie de aer conditionat auto are doua mari componente:

O componenta rece care include piese precum evaporatorul si un ventilator care sufla aer peste bobinele de racire si in camera. Partea calda a acestor sisteme contine compresorul, condensatorul si un alt ventilator care sa ventileze aerul cald din refrigerantul compresat. Intre cele doua seturi de bobine, se afla o valva de expandare care regleaza volumul de lichid compresat care ajunge la vaporizator. Odata ajuns in vaporizator, refrigerantul experimenteaza o scadere a presiunii, se expandeaza si se preschimba inapoi in gaz.

Compresorul este de fapt o pompa electrica mare, una dintre componentele esentiale de electrica auto, ce presurizeaza gazul  refrigerant ca parte din procesul de a-l transforma inapoi in lichid. Exista si cativa senzori aditionali, cronometre si valve, dar evaporatorul, compresorul, condesatorul si valva de expandere sunt principalele componente ale unui aparat de aer conditionat. Si pentru ca instalatia sa functioneze exemplar, este corelata la diferiti senzori de pe bordul masinii, la partea electrica si la butelia de freon.

Moment video cu primul automobil dotat cu instalatie de aer conditionat. Chiar daca n-a avut parte de tuning auto, automobilul arata si azi demential.

Comments

commentarii

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.