Sending

“Unghiul de FUGA” sau cum se spune in limbajul de cartier al soferilor la geometria rotilor e acel unghi care stabileste directia corecta a rotilor. Nu stiu cati dintre voi va mai amintiti povestile urbane din timpul examenelor de conducere, dar imi aduc aminte de povesti de la examinare cand cursantul era pus sa plece din panta iar in spatele rotilor din spate i se aseza ceasul si trebuia sa plece fara ca masina sa dea inapoi nici macar un centimetru. Ideea e ca o masina, pentru a avea un demaraj corect din panta, are nevoie ca rotile sa fie echilibrate corect.

UNGHIUL de FUGA – Cum il aflam, cum il verificam? 1

Si totusi, ce e geometria masinii?

Pe scurt, cand vorbim de geometria masinii vorbim practic de alinierea rotilor corecta din punct de vedere geometric, in asa fel incat anvelopele si cauciucurile sa atinga in acelasi timp solul si la acelasi unghi, pentru ca sistemul sa asigure o rulare cat mai facila fara a opune rezistenta (sau o rezistenta cat mai aproape de zero). In termini tehnici, in geometria masinii intra reglajul paralelismului, a convexitatii si a aliniamentului. Desi am mai abordat acest subiect, e important sa-l reiau. Unghiul de FUGA n-are nicio legatura cu echilibrarea rotilor. Rotile neechilibrate sunt acele roti care au o miscare de oscilatie in jurul axului in loc sa se miste odata cu axul si din aceasta cauza intra in vibratii la viteze mai mari de 60 km/h si fac masina sa se transforme intr-o cuva cu zgomot infernal. Plus ca exista riscula daca dezechilibrul este mare sa sara roata de pe ax.

In schimb, masina cu geometria prost facuta incepe sa „traga” stanga sau dreapta fara s-o puna nimeni, incepe sa se comporte ciudat in ceea ce priveste directia. In acelasi timp, geometria prost facuta iti toceste cauciucurile aiurea, scurtandu-le durata de viata. Si daca insisti sa mergi cu geometria aia facuta prost o sa inceapa sa ti se strice si alte chestii de la directie.

Cand se face geometria la masina?

Ideal ar fi sa fie facuta de cel putin doua ori pe an, mai ales daca schimbam cauciucurile de vara cu cele de iarna, sau macar o singura data la inceputul anului daca avem de gand sa mergem cu cauciucuri all season. Dar totusi, cel mai bine ar fi sa fie facuta macar de doua ori, mai ales ca drumurile din Romania sunt cum sunt. De la gropile din primavera pana la damburile de gheata si zapada, masina ta sigur trece prin niste socuri la nivelul axului care se amortizeaza pe tot sasiul si duc la dezechilibrul geometriei intregului angrenaj.  Sa aveti o iarna usoara si drumuri linistite.

 

Comments

commentarii

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.